Project:
Nieuw warehouse op haventerrein Rotterdam
Een volledig nieuw warehouse gerealiseerd op het haventerrein in Rotterdam voor opdrachtgever Metaal Transport.
Op het haventerrein van Rotterdam is een nieuwe terminal gerealiseerd voor Metaal Transport. De deadline was een behoorlijke uitdaging, maar toch is alles gerealiseerd in een periode van 9 maanden. We hadden in eerste instantie 11 maanden de tijd voor dit project, maar de opdrachtgever wilde eigenlijk al eerder gebruik maken van de nieuwe locatie. Dit in combinatie met de grootte maakte het een uitdaging.
Metaal Transport hoopt met het pand een tijd vooruit te kunnen. “De oppervlakte van ons nieuwe terrein bedraagt 90.000 m². Onze vorige loods was 6.000 m² groot, het nieuwe pand 25.000 m²,” vertelt directeur De Geus trots. “Het warehouse bestaat uit vijf compartimenten en een apart kantoor.”
Het pand ligt gunstig gelegen aan een 550 meter lange kade met een spooraansluiting van 350 meter.
Een bijzonder project
In de Tweede Wereldoorlog is de Rotterdamse haven flink gebombardeerd. Veel bommen zijn in die periode niet geëxplodeerd en liggen nog steeds in de grond. Voor de bouwkundige aannemer een behoorlijke uitdaging om de funderingspalen van soms wel 30 meter lang nauwkeurig aan te brengen. Zelf hebben wij met deze historie te maken gehad bij het aanbrengen van een diepwelboring. Een diepwelboring is een techniek die gebruikt wordt om water te winnen uit diepe ondergrondse waterlagen.
Hergebruik materialen
In februari 2023 is er gestart met het opbreken van de huidige betonstraatstenen. Deze vrijgekomen betonstraatstenen zijn op locatie gebroken en gezeefd. Dit resulteerde in een tweetal stromen, de ene stroom is geschikt gemaakt voor een toepassing in de betonindustrie en van het andere gedeelte is een groot deel op het terrein zelf verwerkt in de ophoging. Dit alles sluit goed aan in ons streven naar duurzaamheid.
Saneringswerkzaamheden
Voor het aanbrengen van de funderingspalen, hebben wij een grondsanering uitgevoerd. De verontreiniging is onder de juiste begeleiding ontgraven en afgevoerd naar erkende verwerkers. Het verwijderen van de aanwezige verontreinigingen hebben wij in eigen beheer uitgevoerd.
Grondwerkzaamheden
Na het afronden van de saneringswerkzaamheden is het grondwerk op het terrein uitgevoerd. Het asfalt in de loods ligt onder 50 cm afschot, waardoor het grootschalige grondwerk voorafgaand het aanbrengen van de funderingspalen is uitgevoerd.
Betonbouw
Tijdens dit project hebben wij onze expertise kunnen laten zien met betrekking tot de betonbouw. In opdracht van Hanse is het betonwerk voor de funderingsbalken uitgevoerd. Dit ging in totaal om ca. 1200 m² funderingsbalken, een zeer complex werk. Hanse zorgde voor de bouw van de loods zelf.
Gezien het asfalt in de loods onder afschot lag, moest dit hoogteverschil in de funderingsbalken worden opgevangen. Verder moesten er diverse verzwaarde balken gemaakt worden om de grote gewichten op het terrein te kunnen dragen. Op het toppunt liepen er wel 18 betonwerkers om het werk gereed te krijgen voor de gestelde deadline!
Wij hebben ook een vloeistofdichte was- en tankplaats gerealiseerd. Inmiddels is deze gecertificeerd en wordt hij volop gebruikt door Metaal Transport.
Samenwerken
Tijdens de bouw van de loodsen bovengronds, is er gestart met het uitvoeren van rioleringswerkzaamheden. Er zijn hier voor ca. 5500 m² mantelbuizen en 1900 m² hoofdriolering de grond ingegaan. Tijdens deze werkzaamheden kwam het aan op een bijzonder goede samenwerking en communicatie met een bouwkundige aannemer. De staalbouw moest namelijk ongehinderd doorgang vinden, terwijl wij ook tegelijkertijd het rioolwerk moesten uitvoeren.
Verhardingswerkzaamheden
Tot slot is het gehele terrein verhard met een zandcementstabilisatie (een mengsel van cement, water en de aanwezige ondergrond) en asfalt. Het cement wordt in een vooraf afgesproken verhouding verdeeld, daarna wordt er water toegevoegd en tot slot wordt alles met een grote freesmachine doorgewoeld. Door het goed te dichten is er een sterke fundering voor het asfalt gecreëerd. Na uitharding van de stabilisatie, is het asfalt aangebracht.
Een gedeelte van de asfaltconstructie is uitgevoerd met een water afsluitende laag (SAMI). De asfaltconstructie is hierdoor vloeistofdicht gemaakt en ook hier is een certificaat voor afgegeven. Naast asfalt is er ook ca. 20.000 m² terrein uitgevoerd in betonstraatstenen. Dit waren speciale havenstenen met een dikte van 12 cm. Door de juiste coördinatie van ons uitvoeringsteam, is het aanbrengen van deze stenen met een doorlooptijd van 6 weken uitgevoerd.
Met dank aan: Metaal Transport, Hanse, Havenbedrijf Rotterdam, Aduco, Boskalis, Ouwejan & F. de Bruijn en Qualm.