Project:
Vervangen damwand jachthaven van Merlen
Op een unieke locatie binnen de gemeente Heemstede ligt jachthaven van Merlen. W.S.V. van Merlenhaven exploiteert twee havens in Heemstede, de Van Merlenhaven en de Spaarneborghhaven. Deze liggen langs de 'staande mastroute', die de Zeeuwse wateren en het IJsselmeer met elkaar verbindt.
In het verleden is de jachthaven voorzien van een houten damwandconstructie, welke in de loop der jaren kwalitatief verslechterd is. Aan AW Groep de opdracht om hier weer een stabiele constructie van te maken, welke een mooie uitstraling geeft aan de haven, maar zeker niet onbelangrijk, een constructie die voldoet aan de nieuwste normen. De houten damwand is vervangen voor een stalen damwand met een lengte van 6,00 meter. Dit is 2,00 meter langer dan de bestaande houten damwand. Dit zorgt voor meer garantie voor de stabiliteit. Om de damwandconstructie te kunnen vervangen, moesten eerst de bestaande aanmeersteigers verwijderd worden. Hier is een gedeelte van hergebruikt. De loopvlonders zijn naar een erkend verwerker afgevoerd ter recycling, maar alle vrijkomende houten palen zijn bij de nieuwe aanmeersteigers hergebruikt. Dit sluit mooi aan bij onze duurzame doelstellingen!
Natuurlijke materialen
De bestaande loopvlonders worden afgevoerd. Hier leveren wij nieuwe materialen voor terug. De nieuwe loopvlonders worden voorzien van een staal basisframe, met daarop een bekleding van bamboehouten gordingen en dekplanken. Bamboehout is een volledig natuurlijk materiaal, verkregen uit hernieuwbare grondstof. De lange bamboevezels in het materiaal zijn zo sterk als staal. Innovatief én biobased bouwen is mogelijk met bamboe vezelhout.
Bijzondere werkzaamheden
Bij dit project zijn alle werkzaamheden vanaf het water uitgevoerd. De belangrijkste reden hiervoor was de omgeving. In de omgeving hadden wij namelijk te maken met diverse sportclubs, scholen en een kinderdagopvang. Op bepaalde tijden kon dit voor gevaarlijke situaties zorgen. Alle materialen werden op een overslaglocatie in de Cruquius op ons eigen varend materieel gelost, om vervolgens richting de jachthaven vervoerd te worden. Voor de uitvoering van alle werkzaamheden stond er een rupskraan op pontons, met een dusdanig bereik dat werken vanaf de kant niet noodzakelijk was. Daarnaast hebben wij binnen de werkgrenzen te maken gehad met een bestaande transportwaterleiding. Om deze te ontzien van horizontale en verticale drukken, was werken vanaf de vaste kant lastig te organiseren.
Opdrachtgever
Gemeente Heemstede